Ensihuollon jälkeen maastopyörän huolto kannattaa toteuttaa kerran vuodessa varaamalla pyörälle vuosihuolto. Yleensä vuosihuolto tehdään keväisin, mutta mikäli maastopyörää käytetään läpi vuoden, syyshuoltokin voi olla tarpeen. Halutessa maastopyörän voi pääosin huoltaa itsekin. Jos huoltotoimenpiteet eivät ole entuudestaan tuttuja, avuksi voi ottaa internetistä löytyviä YouTube-videoita. Mikäli olet aikeissa huoltaa maastopyöräsi itse, tärkeintä on läpikäydä huollossa ketjut, vaihteet, jarrut, keula ja ilmajousitus.
Aloita pyörän pesulla sekä ketjujen tarkistuksella ja rasvauksella
Maastopyörän huoltoa aloittaessa pyörä on hyvä ensiksi pestä, jos sitä ei ole tehty viimeisimmän ajokerran jälkeen. Puhdista huolellisesti rattaat, ketjut, jarrut, vaihtajat, vanteet sekä keskiön seutu ja pese lopuksi koko pyörä pesuaineella ja vedellä. Pyörän pesu kannattaa ottaa ohjelmaan muulloinkin kuin huollon yhteydessä, sillä puhdistus säännöllisin väliajoin ehkäisee osien nopeaa kulumista ja sitä kautta pidentää maastopyörän käyttöikää.
Pyörän pestyäsi tarkista sen ketjut. Jos ketjut ovat löystyneet, ne kannattaa välittömästi kiristää. Ketjujen jatkuva löystyminen tai paikaltaan putoaminen on merkki vaihdon tarpeesta. Vaikka tätä ongelmaa ei olisikaan, ketjut on hyvä vaihtaa uusiin parin tuhannen ajokilometrin välein. Tarkista vielä maastopyörän ketjujen kunto vaihtamalla ketju edestä isoimmalle rattaalle ja nostamalla ketjua sormin. Jos ketju nousee rattaalta huomattavasti, se kannattaa vaihtaa uuteen mahdollisimman pian. Ketjut tarkistettuasi rasvaa ne huolellisesti. Laita tippa ketjuöljyä ketjun jokaisen lenkin sisälle ja käy sitten pyörän kaikki vaihteet läpi levittääksesi öljyn tasaisesti. Puhdista pois mahdollinen ylimääräinen öljy, sillä se kerää likaa ja kuluttaa pyörän voimansiirtoa.
Säädä maastopyörän vaihteet ja jarrut
Edellisten toimenpiteiden jälkeen maastopyörän huolto etenee vaihteiden säätöön. Maastopyörän takavaihtajaa säätäessä on huomioitava vaihdevaijerin kireys, vaihtajan etäisyys rattaista sekä rajoittimet pienimmällä ja isoimmalla rattaalla. Jos ketju ei siirry isommalta pienemmälle rattaalle, vaihdevaijeria on löysättävä. Jos taas ketju ei siirry vaivatta pienemmältä isommalle rattaalle, vaihdevaijeria on kiristettävä joko takavaihtajan tai vaihdevivun vaijerikuoren säätöruuvista. Vaijerin saa kiristettyä vaijerikuorta pidemmäksi säätämällä.
Takavaihtajan etäisyys takarattaista tulisi olla kuusi millimetriä, ja etäisyyttä säädetään takavaihtajan ylimmästä ruuvista. Lisäksi vaihtajan ääripäiden liikerataa voi tarvittaessa säätää H- ja L-ruuveilla, joista ensimmäisellä säädetään vaihtajaa pienimmällä takarattaalla ja jälkimmäisellä isoimmalla takarattaalla. Etuvaihtaja säädetään muutoin takavaihtajaa vastaavalla tavalla, mutta huomioiden, että siinä H-ruuvilla säädetään rajoitinta isoimmalla eturattaalla ja L-ruuvilla rajoitinta pienimmällä rattaalla.
Siirry vaihteiden säädöstä jarrujen huoltoon. Tarkista ensiksi jarrupalojen kunto ja vaihda ne tarvittaessa uusiin. Tarkista sitten, ettei jarrulevy hankaa jarrupalaan. Jos näin on, jarrusatulan keskittäminen kohdalleen auttaa. Jarrusatula säädetään siten, että jarrupalat ovat samassa linjassa suhteessa jarrulevyyn ja jarrulevyn kummallekin puolelle jää tilaa saman verran. Jos maastopyörässäsi on mekaaniset jarrut, tarkista vielä jarruvaijeri ja tarvittaessa kiristä se tai vaihda uuteen.
Tarkista lopuksi keula ja ilmajousitus
Seuraavana maastopyörän huoltotoimenpiteenä tarkista keula varmistaen, että sen liukuputket ovat puhtaat. Lisää tarvittaessa putkiin liukastetta. Testaa sitten keulan toimivuus painamalla etujarru pohjaan ja kuormittamalla pyöräsi etupäätä. Näin toimiessa keulan tulisi liikkua tasaisesti. Mikäli keula painuu epätasaisesti, on se merkki huoltoa kaipaavasta haarukasta.
Tarkista seuraavaksi, kaipaako ilmajousitus säätöä ja tarvittaessa säädä se iskaripumpulla. Säätö tulisi tehdä siten, että tavallisessa ajoasennossa jousitus painuu noin 20 prosenttia kokonaisjoustosta. Painuman voi mitata asettamalla iskarin putken silikonirengas alas, jonka jälkeen noustaan pyörän kyytiin tavalliseen ajoasentoon ja pois kyydistä. Tämän jälkeen mitataan silikonirenkaan etäisyys iskarin alaputkesta.
Varustaudu huoltoon toimivilla työkaluilla ja varaosilla
Maastopyörän huolto säännöllisesti kannattaa, jotta voit varmistua pääseväsi nauttimaan sujuvasta ajosta. Mikäli olet aikeissa suorittaa pyörääsi huollon omin avuin, hankithan toimivat työkalut ja laadukkaat varaosat. Harjoittelu tekee mestarin, mutta kaikkea ei pidä osata tai haluta tehdä itse – tilaamalla ammattilaiselta tarvitsemasi pyörähuollon voit keskittyä nauttimaan kaikkein olennaisimmasta eli maastossa kruisailemisesta.